Raw Food Bøger

Der findes en række forskellige bøger på dette emne. Nedenfor kan du se en oversigt over nogle af de mest populære modeller. Længere nede på siden kan du læse meget mere om Raw Food og diætens fordele/ulemper.

Raw Food – af Jens Casupei & Vibeke Kaupert – LINK
Glød & Glæde med Raw Good – af Vibeke Amdisen – LINK
42’raw – farverig, indbydende, smagfuld, sund og bæredygtig raw food til alle dagens måltider – af Caroline Fibæk & Jesper Rydahl – LINK

 

Raw Food Diæten: En Begynders Guide

En Raw Food diæt har eksisteret siden 1800’erne, men har steget i popularitet i de seneste år. Meget endda.

Diætens tilhængere mener, at indtage hovedsageligt råvarer som ikke er blevet tilberedt er ideel til menneskers sundhed og har mange fordele, herunder vægttab og bedre helbred.

Men sundhedseksperter advarer om, at spise udelukkende rå kost kan føre til negative sundhedsmæssige konsekvenser.

Denne side gennemgår det gode og mindre gode aspekter ved Raw Food diæten, samt hvordan det virker.

 

Hvad er Raw Food Diæt?

En Raw Food diæt, der ofte kaldes og sammenlignes med rå veganisme, består af for det meste eller helt at indtage rå og uforarbejdede fødevarer.

En mad anses for rå, hvis den aldrig er blevet opvarmet over 40-48 ° C. Det bør heller ikke raffineres, pasteuriseres, behandles med pesticider eller på anden måde behandles.

I stedet tillader kosten flere alternative præparationsmetoder, såsom juicing, blending, dehydrering, blødgøring og spiring.

På samme måde som veganisme er den rå maddiæt normalt plantebaseret, der består hovedsagelig af frugter, grøntsager, nødder og frø.

Mens de fleste Raw Food kostvaner er helt plantebaserede, forbruger nogle mennesker også rå æg og mejeri. Mindre almindeligt kan også rå fisk og kød være inkluderet. Det afhænger af præferencer og der er ikke noget som er rigtigt eller forkert i denne sammenhæng. Raw Food er blot en betegnelse for ting som ikke er blevet tilberedt (kogt, stegt, dampet mm.)

Derudover er det ikke typisk at tage kosttilskud under diæten. Er man fortaler for Raw Food, mener de fleste at man ikke behøver nogle ekstra kosttilskud, da kosten alene skulle være tilstrækkeligt til at få den optimale andel af vitaminer og mineraler, som mennesker har brug for.

Tilhængere mener også, at madlavning er skadeligt for menneskers sundhed, fordi det ødelægger de naturlige enzymer i fødevarer, reducerer deres næringsindhold og reducerer “livskraften”, som de tror på at eksisterende i alle råvarer eller “levende” fødevarer.

Folk følger Raw Food diæten for de fordele, de tror det har, herunder vægttab, forbedret vitalitet, øget energi, forbedring af kroniske sygdomme, forbedret helbred og reduceret miljøpåvirkning.

 

Hvordan man følger en Raw Food diæt

For at følge en kost baseret på Raw Food skal du sørge for, at mindst 75% af den mad du spiser er rå.

De fleste Raw Food diæter inkludere primært frugter, grøntsager, nødder og frø. Korn og bælgfrugter er ofte også tilladt, men skal normalt gennemblødes eller spire, før du spiser dem.

Mad at spise

Alle friske frugter
Alle rå grøntsager
Rå nødder og frø
Rå korn og bælgfrugter, spiret eller gennemblødt
Tørrede frugter og kød
Nøddemælk
Koldtpressede oliven- og kokosolier
Gærede fødevarer som kimchi og surkål
Tang
Spirer
Rå æg eller mejeri, hvis det ønskes
Rå kød eller fisk, hvis det ønskes

Mad, der skal undgås

Kogte frugter, grøntsager, kød og korn
Bagt mad
Ristede nødder og frø
Raffinerede olier
Bordsalt
Raffineret sukker og mel
Pasteuriseret juice og mejeri
Kaffe og te
Alkohol
Pasta
Bagværk
Chips
Andre forarbejdede fødevarer og snacks

 

Er Raw Food sundere end tilberedt mad?

Fortalere af Raw Food mener, at spise mest eller alt mad som Raw Food er ideel for menneskers sundhed.

Men som mange af de grundlæggende overbevisninger bag kosten, er dette ikke støttet af videnskaben.

Faktisk viser forskning, at både kogte og råvarer har sundhedsmæssige fordele.

En af hovedårsagerne til, at Raw Food diæten er mod tilberedning af mad, er grundet troen på, at madlavning ødelægger de naturlige enzymer i fødevarer. Og videre menes det, at disse enzymer er afgørende for menneskers sundhed og fordøjelse.

Høj varme forårsager de fleste enzymer denaturere – denaturering vil sige at molekylerne ødelægges eller ændre form. Imidlertid sker denaturering af mange enzymer i det sure miljø i maven alligevel, hvorfor at det videnskabeligt ikke har den store ulempe for menneskets sundhed alligevel.

Faktisk producerer kroppen allerede sine egne enzymer til at lette kemiske processer, herunder fordøjelse og energiproduktion.

En anden grundlæggende tro på Raw Food kosten er, at madlavning ødelægger næringsindholdet i fødevarer.

Madlavning kan faktisk reducere visse næringsstoffer i fødevarer, især vandopløselige stoffer som vitamin C og B-vitaminer. Men madlavning øger faktisk tilgængeligheden af ​​andre næringsstoffer og antioxidanter, såsom lycopen og beta-caroten.

Madlavning hjælper også med at inaktivere eller ødelægge nogle skadelige stoffer i fødevarer. For eksempel reducerer kogning af kort og bælgfrugter lectiner og fytinsyre. I store mængder kan disse blokere din krop mod at absorbere mineraler.

Derudover dræber tilberedning også skadelige bakterier. Der er en årsag til at man skal koge bl.a. Æg og kylling, da de har en harmful bakterie i sin rå form – salmonella.

Af disse grunde er det vigtigt at spise en række både rå og kogte fødevarer. For at lære mere om fordelene ved rå versus kogte fødevarer, tjek denne artikel.

 

Raw Food ernæring: Fordele og ulemper

En rå maddiæt har nogle positive punkter. Hovedsagelig er det ved indtagelse af friske frugter og grøntsager. Det indeholder også andre fødevarer, der er højt i næringsstoffer og fibre.

Derudover garanterer en rå maddiæt næsten garanti for vægttab, fordi der er et lavt antal kalorier. Alligevel er der også mange ulemper til en rå kosthold.

Når en person skifter fra en for det meste kogt og tilberedt kost til en for det meste rå kost, vil deres kalorieindtag sandsynligvis falde dramatisk. Nogle mennesker kan muligvis ikke finde det muligt at spise nok rå mad til at opfylde deres daglige kaloriebehov.

Dette er dels fordi frugt og grøntsager, selvom de er sunde, simpelthen ikke giver nok kalorier eller protein til at udgøre størstedelen af ​​kosten.

Derudover øger madlavningen fordøjelsen af ​​fødevarer, hvilket gør det lettere for din krop at få kalorier og næringsstoffer fra dem. I nogle tilfælde får din krop betydeligt færre kalorier fra en fødevare, hvis den er rå.

Madlavning øger også mængden af ​​visse næringsstoffer og antioxidanter, som din krop absorberer.

Endelig har Raw Food diæten tendens til at være næringsmæssigt ubalanceret, fordi de hovedsagelig består af enten fedtstoffer eller frugter for at opfylde kaloriebehovet.

Det betyder, at en rå diæt kan være mangelfulde ikke kun i kalorier, men også i nogle vitaminer, mineraler og protein.

 

Din sundhed: Fordele og ulemper

Som det også er nævnt tidligere, så understøttes mange af de formodede sundhedsmæssige fordele ved Raw Food diæten ikke af videnskabelige beviser.

Enkelte undersøgelser har fundet den rå mad kost at have positive helbredseffekter, mens størstedelen af forskningen har fundet det til at have negative virkninger.

En undersøgelse af mennesker, der fulgte en rå maddiæt, viste, at det sænkede blodkolesterol og triglyceridniveauer. Det nedsatte dog også “sunde” HDL-kolesterolniveauer og førte til en vitamin-B12-mangel for mange.

En anden undersøgelse viste, at folk efter en rå kost over lange perioder havde en øget risiko for tanderosion.

Ikke desto mindre har undersøgelser konsekvent fundet ud af, at den rå maddiæt er forbundet med at have mindre kropsfedt. En undersøgelse af deltagere, der fulgte en langvarig rå diæt, viste, at det var forbundet med store tab af kropsfedt.

Mænd tabte et gennemsnit på 9,9 kg efter at have skiftet til en rå kost og kvinder tabte i gennemsnit 12 kg. Imidlertid var 15% af mændene og 25% af kvinderne i undersøgelsen også undervægtige.

Derudover oplevede 70% af kvinderne på kosten uregelmæssigheder i deres menstruationscyklus. Og næsten en tredjedel af kvinderne udviklede amenoré, hvilket betyder at de stopper menstruation, hvilket kan være en konsekvens af lav kropsvægt.

En anden lille undersøgelse viste, at folk efter en rå vegansk kost havde betydeligt lavere kalorieindtag og kropsfedt end dem, der ikke fulgte kosten. Ikke desto mindre havde de også lavt protein-, calcium- og vitamin D-indtag.

Samme undersøgelse viste, at deltagerne efter en rå vegansk kost havde lav knoglemasse, potentielt på grund af lavt kalorieindhold og proteinindtag.

Samlet set kan en Raw Food mad kost føre til vægttab eller endda forbedre nogle markører for sundhed, såsom blodlipider. Men på trods af dette opvejer den betydelige risiko for negative sundhedsvirkninger de potentielle fordele ved denne diæt.

 

Er Raw Food kost sikker og bæredygtig?

På kort sigt risikerer den rå mad kost ikke at udgøre store sundhedsmæssige bekymringer.

Du kan dog udvikle komplikationer, hvis du følger en langsigtet Raw Food diæt.

En hovedsagelig rå kost gør det svært at få nok kalorier, protein og visse vitaminer og mineraler.

Nogle mennesker kan muligvis ikke få nok kalorier fra denne kost. Beviserne viser også, at jo større andelen af ​​rå mad i din kost er, jo større er risikoen for negative virkninger.

Medmindre du tager kosttilskud, kan du udvikle problemer fra næringsstofmangler over tid, da din krops vitamin- og mineralforretninger bliver brugt op. Vitamin B12 og D-vitamin er særligt vanskelige at få i rå veganske kostvaner.

Men selv kosttilskud kan ikke gøre op for mangel på kalorier og protein i kosten.

Derudover øges risikoen for at blive udsat for en fødevarebåren sygdom, når du spiser mad rå, da du ikke dræber eventuelle bakterier.

Dette gælder især, hvis rå mælkeprodukter, æg eller kød er en del af din kost. Ernæringseksperter anbefaler altid, at folk kun spiser disse, når de er fuldt kogte eller pasteuriserede.

Endelig kan en rå maddiæt være udfordrende at holde op af flere grunde:

For det første er dit madvalg meget begrænsede, og det er svært at gå ud at spise eller spise med venner, hvis man undgår alle de madvarer, som ikke er “tilladt” i Raw Food kosten.

Undgå kogte fødevarer betyder også, at fødevarefremstillingsmetoder er meget begrænsede, så en rå mad kost kan blive kedeligt. Mange mennesker finder også at spise kun kolde fødevarer kan være kedeligt.

Endelig kan det være dyrt at købe så meget friske, økologiske produkter, for ikke at nævne tidskrævende at planlægge og forberede.

 

Konklusion

Friske råvarer er en værdifuld del af en sund kost. Det er dog muligt at få for meget af en god ting.

Madlavning er vigtig for at gøre visse fødevarer og næringsstoffer mere fordøjelige.

En helt eller endda hovedsaglig rå kost vil sandsynligvis forårsage et vægttab, men gør det også svært at opfylde dine ernæringsmæssige behov.

I sidste ende er optagelse af en kombination af tilberedte madvarer og Raw Food madvarer ideel for det optimale helbred.

 

Blender Guide til Raw Food

En Raw Food blender vil være en af ​​dine første køb, hvis du vælger at “gå rå”. Nedenfor kan du læse mere om hvad du skal se efter i den bedste blender til Raw Food. Se et udvalg af de bedste blendere til formålet her.

Rå fødevare-folk opdager hurtigt, at blende ubehandlet mad er hårdt arbejde uden en effektiv blender. Uanset om du laver smoothies og puddinger, pisker op saucer og salsaer, eller knuser frø og nødder til pulver, vil den billige blender fra den lokale isenkræmmer nok ikke holde længe.

Selvom de bedste blendere fremstår temmelig dyre ved første øjekast, får du faktisk stor værdi af din investering. Nogle rå-hoveder, som har investeret i en blender glæder sig stadig over deres køb og brug af deres Magimix eller Blendtec blender selv mange år (selv et årti eller to) senere!

Med det sagt er de bedste blendere til Raw Food dyre. Hvis du simpelthen ikke har råd til en, køb da en billigere model, med den risiko, at den ikke blender lige så godt, og at motoren bryder sammen. Start derefter med at spare penge, så du kan betale for en Magimix, KitchenAid eller Blendtec råvare-blender, som du vil elske.

 

Sådan vælger du den bedste blender

Ligesom ethvert køkkenapparat er det godt, at en blender er brugervenlig, kompakt, nem at rengøre og vedligeholde, sjov at bruge – og overkommelig i prisen. Der er nogle elementer i en Raw Food blender som skal overvejen, inden du foretager dit endelige valg.

1. Glas eller BPA-fri beholdere varer længere og bliver ikke farvet eller ridset.

2. For en passende blandingskraft skal du kigge efter en model med mindst 350 watt strøm. Skal det være en rigtig Raw Food blender, skal du helst ligge op over 1200-1300 watt.

3. For at gøre oprydning lettere, få en blender med aftagelige knive, der kan tørres tørt, så de ikke ruster.

4. At have en række hastigheder at vælge fra, herunder en pulsfunktion, sikrer, at du regulerer fødevarens glatte eller klare konsistens.

5. Et låg, der lukker sikkert og kan åbnes under blend for at tilføje flere ingredienser, gør oplevelsen mere behageligt og nemt.

6. Test for at se, at basen har nok friktion med bordet for at forhindre at den glider under en højspændings

Alle disse faktorer hjælper dig med at vælge det rigtige blender. Men nogle gange kan du kun vide om det er det helt rigtige efter at have brugt en i dit køkken. Hvis det ikke er rigtigt for dig, skal du returnere det eller bytte det til en anden model.